Samtalsbegärningar kommer inte fram till kassan
Tyvärr vidarebefordras inte samtal från ABB Oy:s växel till kassan. Observera att vår kundtjänst är öppet mån-fre kl. 9-11 och 12-14. Du kan också skicka
ABB:n vakuutuskassa
Tyvärr vidarebefordras inte samtal från ABB Oy:s växel till kassan. Observera att vår kundtjänst är öppet mån-fre kl. 9-11 och 12-14. Du kan också skicka
Kassans kundtjänst är stängd från 1.7.2024 till 14.7.2024. Ha en trevlig sommar!
Valet till Försäkringskassan 2024 kommer att ske enligt följande: Helsingfors distrikts valmöte 14.2.2024 kl. 15:00, konferensrum Gottfrid IV, Strömbergintie 1 B eller Teams, ansvarig person
Kassans kundtjänst är stängd den 20.12.2023. Vi återupptar normal drift den 21.12.2023 kl. 9.00.
När du besöker en avtalsläkarstation (Fenix, Mehiläinen, Terveystalo, Pihlajalinna) behöver du inte betala s.k. byrå- eller poliklinikavgifter. Man har avtalat om detta i avtalen mellan
Sjukförsäkringslagen ändrades från 1.1.2023 så att en del av ersättningarna enligt sjukförsäkringslagen minskade eller slopades helt. Största delen av ingreppen som görs av läkare samt
Stöder arbetsförmågan och ger ekonomisk trygghet vid sjukdom.
Grundad 1.12.1944
Fungerar som arbetsplatskassa enligt sjukförsäkringslagen och handhar därmed förmåner enligt lagen för sina försäkrade. Sådana förmåner är sjukvårdsersättningar, sjukdagpenningar och föräldradagpenningar.
Betalar tilläggsförmånsersättningar till sina försäkrade enligt stadgarna.
Samtalets pris:
8,35 cent/samtal + 16,69 cent/ min
Kundtjänsten
har öppet:
må–fre klo 9:00–11:00
och 12:00–14:00
Kundtjänsten i Vasa
KT-byggnaden har öppet:
må–to kl. 9:00–11:00 och 12:00–14:00
12:00 – 14:00
ABB:n vakuutuskassa
PB 615
65101 VASA
Besöksadress:
Strömberg parkväg 6 C
65320 VASA
E-postadress:
©
ABB:n vakuutuskassa
|
|
|
Webbplatsens design och genomförande
ABB:n vakuutuskassalla on käytössä sähköinen Iris-asiointipalvelu
Iriksen kautta pääset hakemaan korvauksia helposti, ja hakemusten ja liitteiden lähettäminen on turvallisempaa kuin normaalia sähköpostia käyttäen (hakemusten lähettämistä ei suositella sähköpostitse).
Pääset käyttämään Iristä kun pyydät ensin lupaa liittyä Irikseen. Pyynnön voit lähettää seuraavasti:
Pyynnön jälkeen kassalle tulee hyväksymispyyntö ja tunnukset avataan. Kun tunnukset on avattu, saat sähköpostiisi viestin Iris-palvelun käyttäjätunnuksen avaamisesta (kannattaa tarkistaa myös roskaposti). Mikäli et saa viestiä vuorokauden aikana (arkipäivinä), voit käydä kokeilemassa Irikseen kirjautumista.
Mikäli olet jo ottanut Iriksen käyttöön
ABB:n vakuutuskassa använder e-tjänsten Iris
Via Iris kan du lätt ansöka om ersättningar, och det är säkrare att skicka ansökningar och bilagor via tjänsten än med normal e-post (vi rekommenderar inte att du skickar ansökningar per e-post).
Du kan börja använda Iris efter att först ha begärt tillstånd att gå med i Iris. Så här skickar du begäran:
Efter begäran får kassan en begäran om godkännande och användarnamnet öppnas. När användarnamnet har öppnats får du till din e-post ett meddelande om att användarnamnet till Iris-tjänsten har öppnats (kolla även skräpposten). Om du inte får meddelandet inom ett dygn (under vardagar) kan du försöka logga in i Iris.
Om du redan har tagit i bruk Iris