Things to note about reimbursement of costs incurred during the strike

According to the rules of the ABB:n vakuutuskassa, compensation cannot be paid in certain circumstances during a strike.

If an insured person falls ill during the strike and seeks treatment for his/her illness, no compensation will be paid for the illness. costs cannot be paid under the rules.

Point 20 of the ABB:n vakuutuskassa’s rules: ‘If a member falls ill while absent from work because of a work stoppage, furlough due to lack of work or for any reason other than sickness or childbirth, and does not receive pay during this period, they shall not receive the additional benefits provided for in section 14 of these rules for the period in question’.

If the insured person goes on strike, for example. for medical check-ups, examinations and treatment, to the dentist or to buy medicines from a pharmacy, but those visits are not due to illness during the strike, reimbursement will be paid as normal.

For more information on ABB:n vakuutuskassa, call. 010 22 42224 or info@abb-vakuutuskassa.fi. You can also send questions via Iris.

ABB:n vakuutuskassalla on käytössä sähköinen Iris-asiointipalvelu

Iriksen kautta pääset hakemaan korvauksia helposti, ja hakemusten ja liitteiden lähettäminen on turvallisempaa kuin normaalia sähköpostia käyttäen (hakemusten lähettämistä ei suositella sähköpostitse).

Pääset käyttämään Iristä kun pyydät ensin lupaa liittyä Irikseen. Pyynnön voit lähettää seuraavasti:

  • Mene osoitteeseen https://abb.omasairauskassa.fi
  • Kirjaudu Suomi.fi -palveluun omilla pankkitunnuksillasi
  • Vie omat tietosi ja laita rasti kohtaan ”Annan sairauskassalle luvan perustaa minulle profiilin Iris-asiointipalveluun. Hyväksymällä tämän sairauskassa liittää sinut sähköiseen korvauksenhakupalveluun.”

 

Pyynnön jälkeen kassalle tulee hyväksymispyyntö ja tunnukset avataan. Kun tunnukset on avattu, saat sähköpostiisi viestin Iris-palvelun käyttäjätunnuksen avaamisesta (kannattaa tarkistaa myös roskaposti). Mikäli et saa viestiä vuorokauden aikana (arkipäivinä), voit käydä kokeilemassa Irikseen kirjautumista.

Mikäli olet jo ottanut Iriksen käyttöön

ABB:n vakuutuskassa uses the Iris e-service

Iris makes it easy for you to claim reimbursement, and sending claims and attachments is safer than by using normal email (we do not recommend sending claims by email).

To access Iris, you must first request permission to sign up. You can submit your request as follows:

  • Go to https://abb.omasairauskassa.fi
  • Log in to Suomi.fi with your online banking credentials
  • Enter your details and tick the box “Annan sairauskassalle luvan perustaa minulle profiilin Iris-asiointipalveluun. Hyväksymällä tämän sairauskassa liittää sinut sähköiseen korvauksenhakupalveluun.” [I authorise the health insurance fund to set up a profile for me on the Iris e-service. When you accept this, the health insurance fund will sign you up to the electronic claim service.]

After the request, the fund will receive a request for approval and your account will be activated. Once your Iris account has been activated, you will receive an email about the activation (also check your spam folder). If you do not receive an email within 24 hours (on weekdays), you can try logging in to Iris.

If you already have an Iris account