Kela applications
and forms

Application forms

Forms are available from the insurance fund, Kela offices and the Kela websitewww.kela.fi.

Please note that claims can also be sent via Iris at Omasairauskassa.

Sickness and parental allowance applications can also be submitted in OmaKela:OmaKela e-service | Our services | Kela.

You need to submit a claim if you want to be reimbursed for medicines, doctor’s fees, hospital fees, outpatient clinic fees, spectacles, dentist’s fees, physiotherapy, health centre fees, etc.

Kela form SV 127Claim – Medical care expenses incurred in Finland (kela.fi)

You must submit a sickness allowance claim if the insurance fund has asked you to do so.

Claim – Sickness allowances / Accident report (kela.fi)

You can learn more about sickness allowances from the insurance fund or the Kela website:Sickness allowances | Our services | Kela

Parental allowances are processed by the insurance fund. Fill in your application in Kela’s e-service.

OmaKela e-service | Our services | Kela

Parental allowance applications when the estimated due date of the baby was before 4 September 2022

Application – Parental benefits for fathers (kela.fi)

Parental allowance applications when the estimated due date of the baby is on or after 4 September 2022

Application – Parental benefits (kela.fi)

You can learn more about parental allowances from the insurance fund or the Kela website: Families | Our services | Kela

Fill in a travel expense claim form when you need to be reimbursed for travel expenses.

Claim – Reimbursement for travel expenses (kela.fi)

You can learn more about travel expense reimbursements from the insurance fund or the Kela website:Reimbursements of travel costs | Our services | Kela

ABB:n vakuutuskassalla on käytössä sähköinen Iris-asiointipalvelu

Iriksen kautta pääset hakemaan korvauksia helposti, ja hakemusten ja liitteiden lähettäminen on turvallisempaa kuin normaalia sähköpostia käyttäen (hakemusten lähettämistä ei suositella sähköpostitse).

Pääset käyttämään Iristä kun pyydät ensin lupaa liittyä Irikseen. Pyynnön voit lähettää seuraavasti:

  • Mene osoitteeseen https://abb.omasairauskassa.fi
  • Kirjaudu Suomi.fi -palveluun omilla pankkitunnuksillasi
  • Vie omat tietosi ja laita rasti kohtaan ”Annan sairauskassalle luvan perustaa minulle profiilin Iris-asiointipalveluun. Hyväksymällä tämän sairauskassa liittää sinut sähköiseen korvauksenhakupalveluun.”

 

Pyynnön jälkeen kassalle tulee hyväksymispyyntö ja tunnukset avataan. Kun tunnukset on avattu, saat sähköpostiisi viestin Iris-palvelun käyttäjätunnuksen avaamisesta (kannattaa tarkistaa myös roskaposti). Mikäli et saa viestiä vuorokauden aikana (arkipäivinä), voit käydä kokeilemassa Irikseen kirjautumista.

Mikäli olet jo ottanut Iriksen käyttöön

ABB:n vakuutuskassa uses the Iris e-service

Iris makes it easy for you to claim reimbursement, and sending claims and attachments is safer than by using normal email (we do not recommend sending claims by email).

To access Iris, you must first request permission to sign up. You can submit your request as follows:

  • Go to https://abb.omasairauskassa.fi
  • Log in to Suomi.fi with your online banking credentials
  • Enter your details and tick the box “Annan sairauskassalle luvan perustaa minulle profiilin Iris-asiointipalveluun. Hyväksymällä tämän sairauskassa liittää sinut sähköiseen korvauksenhakupalveluun.” [I authorise the health insurance fund to set up a profile for me on the Iris e-service. When you accept this, the health insurance fund will sign you up to the electronic claim service.]

After the request, the fund will receive a request for approval and your account will be activated. Once your Iris account has been activated, you will receive an email about the activation (also check your spam folder). If you do not receive an email within 24 hours (on weekdays), you can try logging in to Iris.

If you already have an Iris account